Què és una emoció? Una emoció és una reacció fisiològica espontània i intensa davant situació. És un mecanisme de supervivència perquè ens dóna informació de com una persona se sent. Una emoció és temporal. No s'ha de confondre una emoció amb una actitud de sentir-se víctima o impotent. A diferència d'una emoció, un sentiment és un estat més llarg en el temps i menys intens fisiològicament. Les emocions poden ser agradables i desagradables. Totes les emocions són necessàries i positives. Hi ha quatre emocions bàsiques: alegria, por, ràbia i tristesa.
Quines són les emocions que més apareixen en l’adolescència?
Una persona adolescent experimenta alegria, tristesa, ràbia i por. El més important és que prenguin consciència de quin grau emoció estan vivint perquè moltes emocions, sobretot les més desagradables de conviure, les viuen a partir de situacions o pensaments irracionals.
Per què les emocions són tan intenses i els hi afecten tant en aquesta etapa?
Totes les emocions es viuen de manera molt intensa i sobrevalorades, independentment si els ajuda en la seva autonomia emocional. Aquesta vivència de les emocions els hi afecten perquè encara és una edat en que costa filtrar-les pel pensament i la reflexió. Lo ideal seria poder reflexionar o deixar pair l’emoció, adonar-se d’on ve i preguntar-se si es correspon a la resposta de la situació viscuda o a una emoció elaborada a partir de la manera que té l’adolescent de viure aquella situació o emoció. El fet que visquin tan intensament les emocions també pot dificultar que es parin a reflexionar o a pair la nova situació-emoció. Per tant, es tracta d’educar-los en aquest àmbit.
Com es pot ajudar a regular adequadament l’expressió emocional?
En primer lloc, han d'aprendre a posar-li nom, és a dir, ser conscients dels que els hi passa per l’interior. Tot seguit acceptar aquesta emoció i estat d’ànim. Per aconseguir-ho, els adults hem de normalitzar les diferents emocions. La clau està en escoltar a l’adolescent donant-li un espai d’escolta activa, de comprensió i donant el missatge que les seves emocions són prou importants. El fet de poder expressar-se sense una resposta de judicis és en si mateixa alliberadora. Pot disminuir la intensitat o incomoditat causada per una emoció.
Una vegada la persona adolescent sap què li passa, es tracta de veure la millor manera d’expressar l’emoció. No ens podem cap ficar en el que nen resolgui un conflicte o un enamorament de la mateixa manera que ho fa el pare, la mare, el cosí.. cadascú té els seus recursos i les seves dificultats, per tant hem de veure quina via és la més constructiva per a cada adolescent.
Exemples de regular l’emoció
- Alegria: poder celebrar/compartir l’emoció
- Ràbia: poder expressar el malestar amb la persona que té el conflicte una vegada s’està més tranquil gràcies al pas del temps o canalitzar la ràbia amb una activitat física.
- Tristesa: poder compartir, sentir el consol per part de mares i pares i deixar un espai per la tristesa com a part indispensable per a que s’acabi atenuant.
- Por: donar seguretat i donar lloc a la reflexió per analitzar els pensaments o situacions que duen a sentir por.
Què pot fer la mare i el pare?
La mare i el pare han d’estar allà per poder ser testimonis de les emocions més intenses del fill/a i poder fer les següents tasques:
- escoltar
- comprensió (empàtica- no racional)
- ajudar-lo a reflexionar, a que el propi fill analitzi els pensaments irracionals, què forma part del seu caràcter i que és extern a ell.
- ajudar-lo a trobar vies de solució com, per exemple, parlar, descansar, esport, etc.
- servir de model- referent de persona madura emocionalment. Mostrar i posar nom a les pròpies emocions i explicitar com influeixen en el dia a dia i fins a on la persona decideix que no paralitzin el tarannà personal.
Si vols escoltar el programa des d'Internet, pots anar al següent enllaç per accedir a l'àudio del programa: Qui t'entengui - Emocions a l'adolescència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada